1. Formål
Formålet med klubreglerne er:
at orientere om klubben og dens aktiviteter
at beskrive medlemmernes rettigheder og pligter
at orientere om etik og turneringsledelse
2. Klubben
Lillerød Bridgeklub spiller i lokaler på 1. sal i Allerød Bibliotek og Kulturhuset – Skoven 4 – med indgang fra Frederiksborgvej 15.
Der spilles bridge i følgende underklubber:
Tirsdagsklubben I tirsdag: kl. 13 til kl. 17
(Mødepligt)
Tirsdagsklubben II tirsdag: kl. 18.30 til kl. 22.30
(Mødepligt)
Onsdagsklubben I onsdag: kl. 13 til kl. 17
(Tilmeldingsklub)
Onsdagsklubben II onsdag: kl. 18.30 til kl. 22.15
(Tilmeldingsklub)
Torsdagsklubben torsdag: kl. 13 til kl. 17
(Tilmeldingsklub)
I underklubber med mødepligt er medlemmerne selv ansvarlige for at skaffe substitut, se nærmere under punkt 5.
I underklubber med tilmelding er man også medlem i en hel sæson. Når man ønsker at spille, skal man tilmelde sig til bridgen fra gang til gang. Det sker via klubbens tilmeldingsmodul senest 2 dag før spilledagen. Da vi tilstræber maximalt 60 spillere per spilledag, vil tilmeldingen blive lukket, når dette antal er nået.
Find de nærmere oplysning om klubberne og kontaktpersoner, om kontingent og årsprogrammer via klubbens hjemmeside.
3. Bridgesæsonen
Sæsonen begynder normalt i første uge i september og afsluttes i den sidste uge i april. Der spilles hver uge i alle underklubber – dog ikke i efterårsferien, i vinterferien, i påskeferien og omkring jul og nytår.
Der spilles fortløbende par- og holdturneringer i alle klubberne med mødepligt. Spillerne skal acceptere de op- og nedrykninger mellem rækkerne, der følger af resultaterne i disse turneringer. Spillerne er ikke forpligtiget til at deltage i enkeltmandsturneringer.
I Onsdagsklubben II er der alle spilledage undervisning i ca. ¾ time før spillestart kl. 19.15, og et særligt undervisnings- og spilleforløb for en evt. gruppe af begyndere.
Ved sæsonens afslutning uddeles der vinpræmier til de spillere, der har opnået første- og anden pladser i finalerne i par- og holdturneringer. Derudover er der præmier til de spillere, som har forbedret deres handicap mest i løbet af sæsonen.
I efterårs-, vinter- og påskeferien er der tilmeldingsturneringer med vinpræmier. Klubben holder jule- og sæsonafslutninger. Klubbens substitutter kan også deltage i disse arrangementer.
I maj, juni, juli og august er der sommerbridge med vinpræmier. Her kan medlemmerne invitere venner og bekendte med, og klubbens substitutter er også meget velkomne.
4. Tilmelding
Tilmelding af nye spillere skal ske til klublederen i de enkelte underklubber. Er der aktuelt ikke plads i klubben, kan man blive optaget på venteliste. Rækkefølgen på disse er efter den dato, hvor man optages på listen. Den kan dog afviges, når der skal dannes nye makkerpar.
I marts måned kan klubbens medlemmer tilmelde sig den/de underklubber, hvor de ønsker at spille i den kommende sæson. De kan overføre deres aktuelle medlemskab i underklubberne fra sæson til sæson. Det kræver dog, at man har en makker – eller at man selv eller med bestyrelsens hjælp finder en makker inden en frist fastsat af bestyrelsen.
Kontingent for hele sæsonen betales i løbet af august måned på klubbens bankkonto 9570-13145873.
5. Mødepligt
Medlemmer – der har meldt sig til en klub med mødepligt– har pligt til at møde op på alle programlagte spilledage, eller selv skaffe en substitut, hvis man er forhindret. Det kan ikke garanteres, at det er muligt finde substitut via klubbens substitutliste.
Hvis man ikke har skaffet substitut eller ikke møder op ved spillestart, vil der ved parturnering normalt blive tildelt en justeret score i de ikke spillede runder. Ved en holdturnering vil det hold, der ikke stiller fuldtalligt op, normalt tabe kampen og vil blive tildelt score i overensstemmelse med Danmarks Bridgeforbunds turneringsregler.
6. Substitutter
Klubberne har en oversigt over faste substitutter. De kan ses på underklubbens hjemmeside.
De faste substitutter er ikke forpligtet til at spille, når de bliver kontaktet, men det forventes, at de er til rådighed i rimeligt omfang.
Træf aftale med substitut tidligst muligt og giv klublederen besked evt. via den fremlagte substitutliste, og om muligt ugen før den aktuelle spilledag.
Hvis det ikke er muligt at finde en substitut ved pludselig sygdom og lignende, skal man give besked herom til klublederen i underklubben.
7. Spilledagene
Bridgen begynder præcis kl. 13 tirsdag, onsdag og torsdag eftermiddag, kl. 18.30 tirsdag og onsdag aften. Under turneringerne er der indlagt en ”kaffepause” på ca. 15 minutter. Man kan selv medbringe kaffe mm. og porcelæn hertil. Der kan købes øl og vand i klubben.
I underklubberne er der fremlagt startlister for den aktuelle turnering. Startlisterne er også på klubbens hjemmeside, hvor man herudover kan se resultater og kortfordeling fra de enkelte spilledage samt oversigter over bronzestilling og handicap mm.
Det forudsættes, at alle spillere har et systemkort og medbringer det ved bridgeturneringerne. Hvis det ønskes, vil klublederne gerne hjælpe med at udfylde et af DBF´s fortrykte systemkort.
Spillerne skal under turneringen sikre sig, at de sidder på den rigtige plads og har de rigtige kort. De skal også kontrollere, at kontrakt og spillets resultat indberettes korrekt på BridgeMate og huske at lægge kortene rigtigt og forsigtigt tilbage i kortkassetten.
I holdturneringer opgøres kampresultatet på grundlag af indtastningerne i BridgeMate. Resultatsedler kan fortsat anvendes af holdet til eget brug.
Der spilles med turneringsur, og der er afsat ca. 7 minutter til hvert spil. Sidste spil i en runde må ikke påbegyndes, når uret har varslet, at der kun resterer 5 minutter af runden. Turneringslederen kan tildele strafpoints, hvis et par gentagne gange overskrider tidsgrænserne.
Hvis man opdager, at man ved et ellert flere spil har siddet på den forkerte led ved bordet eller indtastet forkert resultater, skal man gøre klublederen opmærksom på dette. Fejlen vil så normalt uden anden konsekvens blive berigtiget i BridgeCentral.
Ved uregelmæssighed (spille- og meldefejl) skal turneringslederen helt naturligt kontaktes. Kontakt til turneringslederen sker ved personlig henvendelse og ikke ved råb gennem lokalet. Der må ikke meldes eller spilles videre, før turneringslederen har truffet en afgørelse i henhold til turneringsreglementet.
Når bridgen er afsluttet, bør man så vidt muligt hjælpe med indsamling af kortkassetter, BridgeMate, meldekasser, bordplancher mm. samt med nødvendig oprydning af borde og stole i spillelokalet.
8. Etikette og etik
I klubben tilstræbes der gode forhold for bridgen, herunder plads til afdæmpet humor og snak omkring spillene mm.
Enhver spiller bør tilstræbe, at alle får stor glæde af bridgen og klublivet i øvrigt, herunder at substitutter får en god modtagelse og føler sig godt tilpas i vores klub.
For at minimere uro og støj er det væsentligt:
at alle som udgangspunkt er i spillelokalet i spilleperioderne
at mobiltelefoner er slukkede eller stillet på lydløs
at man ikke skifter bord før spilletiden i runden/halvlegen er udløbet
at anden halvdel af en turnering først går i gang, når kaffepausen er afsluttet, og turneringsuret er sat i gang.
at resultatopgørelse og oprydning først påbegyndes, når tiden for sidste spillerunde/halvleg er udløbet.
Det er uetisk at irettesætte eller belære såvel makker som modspillere under og efter spillet. Det gælder også tegn og ytringer om tilfredshed eller utilfredshed med en melding eller et ud- eller tilspil.
9. Turneringsledelse
Ledelsen i underklubberne, inkl. turneringslederen, har ansvaret for tilrettelæggelse og afvikling af turneringerne samt for resultatberegning.
Klubturneringerne afvikles i overensstemmelse med Bridgeforbundets turneringsreglement og disse klubregler.
Appel af en turneringsleders afgørelse skal – om muligt – ske til turneringslederen, inden man forlader klubben på spilledagen. Turneringslederen skal indhente orientering fra begge parter. Appellen afgøres af turneringskomiteen i Lillerød Bridgeklub.
Turneringskomiteens afgørelse afgives inden for 14 dage med orientering om, at afgørelsen – mod depositum – kan appelleres videre til distrikt Nordsjælland med dokumentation på DBF’s appelformular.
10. Sanktioner
Overtrædelse af klubbens vedtægter og klubregler vil blive påtalt af klublederen og vil, hvis overtrædelsen ikke ophører,
- resultere i en skriftlig påtale og dernæst, hvis overtrædelsen gentages,
- resultere i en karantæne.
Bestyrelsen fastsætter hvor lang periode den skriftlige advarsel skal være gældende. Ligeledes fastsætter bestyrelsen længden af karantænen samt en efterfølgende karensperiode, hvor overtrædelsen ikke må gentages.
Hvis overtrædelsen gentages i karantænens karensperiode, kan det resultere i eksklusion af klubben og indberetning til Danmarks Bridgeforbund.
Afløser tidligere klubregler af 29. november 2019 og tiltrådt af bestyrelsen den 20. januar 2023.
Revision 1. maj 2023: Pkt. 2 – Onsdagsklub ændret til tilmeldingsklub.