1. Formål

Formålet med klubreglerne er:

at orientere om klubben og dens aktiviteter

at beskrive medlemmernes rettigheder og pligter

at orientere om etik og turneringsledelse

2. Klubben

Lillerød Bridgeklub spiller i lokaler på 1. sal i Allerød Bibliotek og Kulturhuset – Skoven 4 – med indgang fra Frederiksborgvej 15.

Der spilles bridge i følgende underklubber:

Tirsdagsklubben I          tirsdag:   kl. 13 til kl. 17
(Mødepligt)

Tirsdagsklubben II         tirsdag:   kl. 18.30 til kl. 22.30
(Mødepligt)

Onsdagsklubben I          onsdag:  kl. 13 til kl. 17
(Tilmeldingsklub)

Onsdagsklubben II        onsdag:  kl. 18.30 til kl. 22.15
(Tilmeldingsklub)

Torsdagsklubben           torsdag:  kl. 13 til kl. 17  
(Tilmeldingsklub)  

I underklubber med mødepligt er medlemmerne selv ansvarlige for at skaffe substitut, se nærmere under punkt 5.

I underklubber med tilmelding er man også medlem i en hel sæson. Når man ønsker at spille, skal man tilmelde sig til bridgen fra gang til gang. Det sker via klubbens tilmeldingsmodul senest 2 dag før spilledagen. Da vi tilstræber maximalt 60 spillere per spilledag, vil tilmeldingen blive lukket, når dette antal er nået.

Find de nærmere oplysning om klubberne og kontakt­personer, om kontin­gent og årsprogrammer via klubbens hjemmeside.

3. Bridgesæsonen

Sæsonen begynder normalt i første uge i september og afsluttes i den sidste uge i april. Der spilles hver uge i alle underklubber – dog ikke i efterårs­ferien, i vinterferien, i påskeferien og omkring jul og nytår.

Der spilles fort­lø­ben­de par- og hold­­tur­neringer i alle klub­berne med mødepligt. Spillerne skal acceptere de op- og nedrykninger mel­lem rækkerne, der følger af resultaterne i disse turneringer. Spillerne er ikke forpligtiget til at deltage i enkeltmandsturneringer.   

I Onsdagsklubben II er der alle spilledage under­­visning i ca. ¾ time før spillestart kl. 19.15, og et særligt undervisnings- og spilleforløb for en evt. gruppe af begyndere.

Ved sæsonens afslutning uddeles der vinpræmier til de spillere, der har opnået første- og anden pladser i finalerne i par- og hold­tur­neringer. Derudover er der præmier til de spillere, som har forbedret deres han­dicap mest i løbet af sæsonen.

I efterårs-, vinter- og påskeferien er der tilmeldingstur­n­e­ringer med vin­præ­mier. Klubben holder jule- og sæsonafslutninger. Klubbens substitutter kan også deltage i disse arrangementer.

I maj, juni, juli og august er der sommerbridge med vin­præmier. Her kan medlemmerne invitere venner og bekendte med, og klubbens substitutter er også meget velkomne.

4. Tilmelding

Tilmelding af nye spillere skal ske til klublederen i de enkelte underklubber. Er der aktuelt ikke plads i klubben, kan man blive opta­get på vente­liste. Række­følgen på disse er efter den dato, hvor man optages på listen. Den kan dog afviges, når der skal dannes nye makkerpar.

I marts måned kan klubbens medlemmer tilmelde sig den/de under­klubber, hvor de ønsker at spille i den kommende sæ­son. De kan over­føre deres aktuelle medlem­skab i underklub­berne fra sæson til sæson. Det kræver dog, at man har en makker – eller at man selv eller med besty­rel­­sens hjælp finder en makker inden en frist fastsat af bestyrelsen.

Kontingent for hele sæsonen betales i løbet af august måned på klub­bens bankkonto 9570-13145873.

5. Mødepligt

Medlemmer – der har meldt sig til en klub med mødepligt– har pligt til at møde op på alle programlagte spille­dage, eller selv skaffe en substitut, hvis man er forhindret. Det kan ikke garanteres, at det er muligt finde substitut via klubbens substitutliste.

Hvis man ikke har skaffet substitut eller ikke møder op ved spillestart, vil der ved partur­ne­ring normalt blive tildelt en justeret score i de ikke spillede runder. Ved en holdturnering vil det hold, der ikke stiller fuldtalligt op, normalt tabe kampen og vil blive tildelt score i overensstemmelse med Danmarks Bridgeforbunds turneringsregler.

6. Substitutter

Klubberne har en oversigt over faste substitutter. De kan ses på underklubbens hjemmeside.

De faste substitutter er ikke forpligtet til at spille, når de bliver kontaktet, men det forventes, at de er til rådighed i rimeligt omfang.

Træf aftale med substitut tidligst muligt og giv klublederen besked evt. via den frem­­­­­­lagte substitutliste, og om muligt ugen før den aktuelle spilledag.

Hvis det ikke er muligt at finde en substitut ved pludselig sygdom og lignende, skal man give besked herom til klublederen i underklubben.

7. Spilledagene

Bridgen begynder præcis kl. 13 tirsdag, onsdag og torsdag eftermiddag, kl. 18.30 tirsdag og onsdag aften. Under turneringerne er der indlagt en ”kaffepause” på ca. 15 minutter. Man kan selv medbringe kaffe mm. og por­celæn hertil. Der kan købes øl og vand i klubben.

I underklubberne er der fremlagt startlister for den aktuelle turnering. Startlisterne er også på klubbens hjemmeside, hvor man herudover kan se resul­tater og kortfor­de­ling fra de enkelte spilledage samt oversigter over bronzestilling og handicap mm.

Det forudsættes, at alle spillere har et systemkort og medbringer det ved bridgeturneringerne. Hvis det øn­skes, vil klublederne gerne hjælpe med at ud­fylde et af DBF´s fortrykte systemkort.

Spillerne skal under turneringen sikre sig, at de sidder på den rig­tige plad­s og har de rig­tige kort. De skal også kontrollere, at kontrakt og spil­lets resul­tat ind­berettes korrekt på BridgeMate og huske at læg­­ge kor­tene rig­tigt og forsigtigt tilbage i kortkassetten.

I holdturneringer opgøres kampresultatet på grundlag af indtastningerne i BridgeMate. Resultatsedler kan fortsat anvendes af holdet til eget brug.

Der spilles med turneringsur, og der er afsat ca. 7 minutter til hvert spil. Sidste spil i en runde må ikke påbegyndes, når uret har varslet, at der kun resterer 5 minutter af runden. Turneringslederen kan tildele straf­points, hvis et par gentagne gange overskrider tidsgrænserne.

Hvis man opdager, at man ved et ellert flere spil har siddet på den for­kerte led ved bordet eller indtastet forkert resultater, skal man gøre klublederen op­mærksom på dette. Fejlen vil så normalt uden anden konsekvens blive berigtiget i BridgeCentral.

Ved uregelmæssighed (spille- og meldefejl) skal turneringslederen helt naturligt kontaktes. Kontakt til turneringslederen sker ved personlig henvendelse og ikke ved råb gennem lokalet. Der må ikke meldes eller spilles videre, før turne­rings­lederen har truffet en afgørelse i henhold til turneringsreglementet.

Når bridgen er afsluttet, bør man så vidt muligt hjælpe med indsamling af kortkassetter, BridgeMate, meldekasser, bordplancher mm. samt med nød­ven­dig opryd­ning af borde og stole i spillelokalet.

8. Etikette og etik

I klubben tilstræbes der gode forhold for bridgen, herunder plads til afdæmpet humor og snak omkring spillene mm.

Enhver spiller bør tilstræbe, at alle får stor glæde af bridgen og klub­livet i øvrigt, herunder at substitutter får en god modtagelse og føler sig godt tilpas i vores klub.

For at minimere uro og støj er det væsentligt:

at alle som udgangspunkt er i spillelokalet i spilleperioderne

at mobiltelefoner er slukkede eller stillet på lydløs

at man ikke skifter bord før spilletiden i runden/halvlegen er udløbet

at anden halvdel af en turnering først går i gang, når kaffepausen er afsluttet, og turneringsuret er sat i gang.

at resultatopgørelse og oprydning først påbegyndes, når tiden for sidste spillerunde/halvleg er udløbet.

Det er uetisk at irettesætte eller belære såvel makker som modspillere under og efter spillet. Det gælder også tegn og ytringer om tilfredshed eller utilfredshed med en melding eller et ud- eller tilspil.

9. Turneringsledelse

Ledelsen i underklubberne, inkl. turneringslederen, har ansvaret for til­rettelæggelse og afvikling af turneringerne samt for resultatberegning.

Klubturneringerne afvikles i overensstemmelse med Bridgeforbundets turneringsreglement og disse klubregler.

Appel af en turneringsleders afgørelse skal – om muligt – ske til turne­ringslederen, inden man forlader klubben på spilledagen. Turnerings­lederen skal indhente orien­tering fra begge parter. Appellen afgøres af turne­rings­komiteen i Lillerød Bridgeklub.

Turneringskomiteens afgørelse afgives inden for 14 dage med orien­­tering om, at afgørelsen – mod depositum – kan appelleres videre til distrikt Nordsjælland med dokumentation på DBF’s appelformular.

10. Sanktioner

Overtrædelse af klubbens vedtægter og klubregler vil blive påtalt af klublederen og vil, hvis overtrædelsen ikke ophører,

  • resultere i en skriftlig påtale og dernæst, hvis overtrædelsen gentages,
  • resultere i en karantæne.

Bestyrelsen fastsætter hvor lang periode den skriftlige advarsel skal være gældende. Ligeledes fastsætter bestyrelsen længden af karantænen samt en efterfølgende karensperiode, hvor overtrædelsen ikke må gentages.

Hvis overtrædelsen gentages i karantænens karensperiode, kan det resultere i eksklusion af klubben og indberetning til Danmarks Bridgeforbund.

Afløser tidligere klubregler af 29. november 2019 og tiltrådt af bestyrelsen den 20. januar 2023.

Revision 1. maj 2023: Pkt. 2 – Onsdagsklub ændret til tilmeldingsklub.