§1. Navn, hjemsted og opbygning

Lillerød Bridgeklub er hjemmehørende i Allerød kommune. Klubbens aktuelle opbygning med underklubber er beskrevet i “Klubregler for Lillerød Bridgeklub”.

§2. Formål

Klubbens formål er at samle bridgeinteresserede til regelmæssige spilledage for gennem træning, undervisning og turneringsspil at dygtiggøre medlemmerne og fremme kendskabet til og interessen for bridge.

§3. Tilhørsforhold

Klubben er medlem af Danmarks Bridgeforbund og dermed distrikt Nordsjælland og er som sådan underlagt såvel forbundets som distriktets vedtægter og reglementer. Klubben er endvidere med i foreningssamvirket ”Pensionisthuset” i Allerød Bibliotek og Kulturhus – Skoven 4.

§4. Medlemskab

Alle med interesse for klubbridge kan optages som aktive medlemmer, og er forpligtet til at overholde klubbens vedtægter og regler.

Indmeldelse sker til klublederne og er bindende for hele sæsonen. Medlemmer kan overføre deres medlemskab i underklubberne fra en sæson til næste sæson inden for de rammer, der fastlægges klubreglerne.

Klubben kan optage passive medlemmer, som dermed bliver medlemmer i Danmarks Bridgeforbund. Passive medlemmer har ikke stemmeret i klubben og er ikke valgbare til bestyrelsen.

En person, der har ydet en særlig indsats, kan udnævnes som æresmedlem. En enstemmig bestyrelse indstiller udnævnelsen til generalforsamlingen, der kan tiltræde denne med et flertal af de afgivne stemmer. Udnævnelsen er et selvstændigt punkt på dagsordenen.

§5 Kontingent

Kontingentet fastsættes af generalforsamlingen. Er et medlem på trods af påmindelse fortsat i restance, kan medlemmet slettes af medlemslisten, uden at dette forelægges generalforsamlingen.

Æresmedlemmer, bestyrelsesmedlemmer, suppleanter til bestyrelsen og turneringsledere er fritaget for kontingent.

§6. Udelukkelse og eksklusion

Et medlem kan udelukkes midlertidigt eller permanent (eksklusion), såfremt vedkommende handler til skade for klubben, eller såfremt vedkommende ikke opfylder sine medlemsforpligtelser.

I sager om udelukkelse har medlemmet krav på at blive hørt inden bestyrelsen træffer sin afgørelse. I sager om eksklusion har medlemmet desuden krav på, at sagen endeligt afgøres på førstkommende generalforsamling, og at sagen sættes på dagsordenen som et særligt punkt.

En generalforsamlingsbeslutning om eksklusion kræver samme majoritet som ved ændring af klubbens vedtægter, og den skal indberettes til Danmarks Bridgeforbund, jf. forbundets vedtægter §§ 13 & 14.

§7. Ordinær generalforsamling

Generalforsamlingen er klubbens øverste myndighed i alle anliggender.

Ordinær generalforsamling holdes inden udgangen af april.

Indkaldelse – med dagsorden – skal finde sted via opslag i klubben samt på klubbens hjemmeside mindst 3 uger forinden.

Forslag, som ønskes behandlet på den ordinære generalforsamling, skal være indsendt skriftligt til bestyrelsen senest to uger inden generalforsamlingen. Indkomne forslag og det reviderede regnskab fremlægges for klubbens medlemmer senest en uge før generalforsamlingen.

Adgang til generalforsamlingen har alle klubbens medlemmer samt hvem, bestyrelsen måtte indbyde. Stemmeret har alle aktive medlemmer, der ikke er i kontingentrestance. Der kan stemmes med fuldmagt – dog kun med én fuldmagt pr. fremmødt medlem.

En rettidig indvarslet generalforsamling er beslutningsdygtig uanset de fremmødtes antal, se dog § 16.

§8. Dagsorden

Dagsorden for den ordinære generalforsamling skal mindst omfatte:

  1)  Valg af dirigent og referent

  2)  Bestyrelsens beretning for det forløbne år

  3)  Godkendelse af det reviderede regnskab

  4)  Godkendelse af budget og fastsættelse af kontingent

  5)  Indkomne forslag

  6)  Valg af formand (1 år)

  7)  Valg af bestyrelsesmedlemmer (for 2 år)

  8)  Valg af suppleanter (for 1 år)

  9)  Valg af revisor og revisorsuppleant (for 1 år)

10)  Eventuelt

Valgbare til bestyrelsen er alle aktive medlemmer, der er fyldt 18 år.

§9. Generalforsamlingens ledelse

Generalforsamlingen ledes af en dirigent, der vælges af generalforsamlingen, og som ikke er medlem af bestyrelsen.

Beslutninger træffes ved almindeligt flertal. Dog kræver vedtægtsændringer og beslutning om klubbens opløsning kvalificeret flertal, jf. §§ 15 og 16. Afstemninger skal foretages skriftligt, såfremt fem medlemmer forlanger det, og altid ved personvalg mellem flere kandidater.

Der optages et referat over generalforsamlingens beslutninger.

Referatet godkendes og underskrives af dirigenten.

§10. Ekstraordinær generalforsamling

Ekstraordinær generalforsamling kan til enhver tid indkaldes af bestyrelsen og skal indkaldes, når mindst en femtedel af klubbens stemmeberettigede medlemmer skriftligt over for bestyrelsen fremsætter ønske herom med angivelse af det emne, som ønskes behandlet.

Generalforsamlingen skal holdes senest fire uger efter, at begæringen er modtaget. For så vidt angår krav til indkaldelsen, mødets ledelse, afstemninger m.m. gælder de samme bestemmelser som for den ordinære generalforsamling.

§11. Bestyrelsen

Bestyrelsen er klubbens daglige ledelse og repræsenterer klubben i alle forhold. Bestyrelsen har ansvar for Lillerød Bridgeklubs hjemmeside og anden PR-virksomhed.

Bestyrelsen består af 5 medlemmer (inkl. den generalforsamlingsvalgte formand). Derudover kan der vælges yderligere et antal bestyrelsesmed- lemmer svarende til antallet af underklubber. Bestyrelsesmedlemmer vælges af generalforsamlingen for to år, idet det tilstræbes, at halvdelen er på valg hvert år. I særlige tilfælde kan et bestyrelsesmedlem vælges for et år. Herudover kan der vælges indtil 2 suppleanter til bestyrelsen for et år. Bestyrelsen fastsætter antallet af bestyrelsesmedlemmer og suppleanter i overensstemmelse med bestemmelserne i denne paragraf.

Bestyrelsen konstituerer sig snarest muligt efter generalforsamlingen

med næstformand, kasserer og sekretær. Bestyrelsen kan nedsætte udvalg (spilleudvalg og turneringskomité) til varetagelse af løbende eller enkeltstående opgaver. Bestyrelsen udpeger klub- og turneringsledere i de enkelte underklubber. Formanden indkalder til bestyrelsesmøder og udarbejder dagsorden for møderne.

Bestyrelsen fastsætter selv sin forretningsorden og er beslutningsdygtig, når mindst halvdelen af dens medlemmer, herunder formanden eller næstformanden, er til stede. Ved eventuel stemmelighed er formandens, og i formandens fravær næstformandens stemme afgørende. Vedtagne beslutninger og foretagne handlinger forpligter klubben i henhold til vedtægterne. Der føres en protokol over bestyrelsens forhandlinger.

Bestyrelsen udarbejder og opdaterer klubregler.

§12. Regnskab

Klubbens regnskabsår er 1. april – 31. marts. Regnskabet forelægges den ordinære generalforsamling til godkendelse og skal være forsynet med revisorens påtegning og underskrift.

§13. Revision

På den ordinære generalforsamling vælges for et år ad gangen en revisor og en revisorsuppleant. Revisoren skal hvert år gennemgå regnskabet og sikre, at beholdningerne er til stede.

§14. Tegning og hæftelse

Klubben tegnes af formanden. Kassereren foretager almindelige økonomiske dispositioner. Ved økonomiske dispositioner over 5.000 kr., som ikke er tiltrådt af bestyrelsen, eller ved lånoptagning kræves dog underskrift af formand og kasserer i forening.

Køb, salg eller pantsætning af fast ejendom skal godkendes af generalforsamlingen.

Der påhviler ikke klubbens medlemmer nogen personlig hæftelse for de forpligtelser, som påhviler klubben.

§15. Vedtægtsændringer

Ændringer af vedtægterne kan ske på en generalforsamling, når mindst to tredjedele af de afgivne stemmer er for forslaget.

§16. Opløsning

Bestemmelse om klubbens opløsning kan kun ske på en særligt indkaldt ekstraordinær generalforsamling. For at denne er beslutningsdygtig kræves, at mindst to tredjedele af klubbens stemmeberettigede medlemmer er til stede.

For at forslaget kan vedtages kræves, at mindst tre fjerdedele af de afgivne stemmer er for forslaget. Opnås et sådan flertal på en ekstra ordinær generalforsamling, der ikke er beslutningsdygtig, indkaldes til en ny ekstraordinær generalforsamling, hvor beslutning kan træffes med ovennævnte stemmeflerhed, uanset de fremmødtes antal.

Eventuel formue, herunder fast ejendom og løsøre, skal tilgå Danmarks Bridgeforbund eller en anden almennyttig dansk foreningefter generalforsamlingens beslutning.

Vedtaget på generalforsamlingen 25. april 2018. Ajourført med ændring af §11 vedtaget på generalforsamlingen den 30. april 2019.

FormandDirigent
John SonbergPeter Mygind